De wereld verdeeld in pauw of kip, 1991

 

Het was in juni 1991 dat er bij het Genootschap Kunstliefde in Utrecht een tentoonstelling geopend zou worden over het werk van Gerry Dobbelaer. Mijn vrouw en ik waren er al een uur eerder, want uit ervaring wisten we dat zo’n opening niet het meest geschikte moment was om de schilderijen aandachtig te bekijken. Het is vooral een treffen van vrienden en bekenden. Leuk, we hielden ervan, maar juist bij een tentoonstelling van Gerry wilden we ook haar werk goed in ons opnemen.

     Gerry en mijn vrouw, Gudule, leerden elkaar op kostschool kennen. Ze gingen daarna verschillende wegen maar bleven bevriend. We hadden tot dan toe alle exposities van Gerry gezien en waren nieuwsgierig naar haar nieuwe werk. Daarom waren we er zo vroeg en we bekeken de tentoonstelling op ons gemak vóór de officiële opening. Er was een lovende speech. We stonden achteraan bij een schilderij dat ons meteen al had geboeid toen we binnen kwamen en dat ons niet meer los zou laten. ‘De wereld verdeeld in pauw of kip’ stond op het naamkaartje ernaast.

     ‘Vind je het goed?’ fluisterde Gudule tijdens de toespraak aan mijn oor en ik knikte. Met expressieve gebaartjes beduidde ze de galeriehoudster, die ook achteraan naar de spreker stond te luisteren, dat we het schilderij achter ons wilden kopen. Die begreep het en antwoordde met een knipoog. Bij het laatste woord van de toespraak kwam ze meteen op haar tenen naar ons toe en terwijl het applaus voor de redenaar nog aanhield, plakte ze een rood stickertje op het naam­kaartje. Verschrikt keken twee bezoeksters, die al een tijdje naast ons hadden gestaan, naar wat er zich vlak voor hun ogen afspeelde. Ze hadden voor hetzelfde schilderij gekozen, bleek later en met elkaar afgesproken het meteen na de openingsplechtigheid te zullen kopen.

 

In onze beleving verbeeldt het paneel een belangrijk thema uit ons leven. Mijn vrouw is namelijk jarenlang ziek geweest. In dit werk van Gerry herkende zij het verdrietige gevoel dat haar overviel als ze na een vakantieperiode vond dat ze niets te melden had omdat we thuis gebleven waren, terwijl haar vriendinnen opgetogen hun reisverhalen opdisten.

     Het paneel hangt nu thuis naast een vroeger werk van Gerry uit 1987. Op dat schilderij zitten een man en vrouw samen op een geruite plaid beschut achter een hoge minutieus blaadje voor blaadje geschilderde heg. Vóór hen staat een sprookjesachtige vogel en er ligt een ei op de deken. De man draagt een Jakobsschelp op het hoofd. Het tafereel ademt een sfeer van tederheid en harmonie. Maar zo vredig is het leven nu eenmaal niet altijd. De verdeeldheid tussen pauw en kip hoort er ook bij. Toen we het schilderij zagen, wisten we allebei op slag dat het de tegenhanger zou moeten zijn van het werk dat we al in huis hadden en dat die twee bij elkaar horen.

 

Marcel Dewever, Nijmegen

 

 

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.